Halaman


InfoTegar Fans

Tunggu 5 Saat...! atau..Tutup

Sabtu, 28 Disember 2013

Subsidi Dari Zaman Nabi Lagi




salam,



Pagi pagi yang melting ni.. rasenye macam nak ulas sikit tentang penurunan subsidi.. sebelum mengulas lebih lanjut.. InfoTegar nak terangkan secara ringkas ape itu subsidi.. Subsidi adalah kawalan harga bagi barang keperluan dan barang harian manusia..


Jadi bagi I.T. subsidi ni perlu ada untuk setiap buah negara.. kerana setiap negara punya comuniti masyarakat.. setiap comuniti mempunyai keperluan hidup harian.. jadi nilai barang yang di naikkan dan menyusahkan orang ramai adalah dilarang dalam agama islam..

Anas bin Malik berkata tentang kawalan harga: “Harga barang telah menjadi mahal di Madinah pada suatu ketika di zaman Rasulullah s.a.w. Maka orang ramai pun berkata: “Wahai Rasulullah! Harga barang telah mahal, tetapkan harga untuk kami”.
Jawab Rasulullah s.a.w: “Sesungguhnya Allah, Dialah yang menetapkan harga, yang menyempit dan melimpahkan (kurniaan), yang maha memberi rezeki. Sesungguhnya aku berharap untuk menemui Allah dalam keadaan tiada seorang pun dalam kalangan kamu yang menuntut daripadaku haknya yang dizalimi samada pada darah atau harta”.
(Ahmad, Abu Daud, al-Tirmizi, Ibn Majah, al-Darimi dll. Dinilai sahih oleh al-Albani )

p/s : Ertinya, jika kenaikan itu bukan disebabkan perancangan buruk manusia, tetapi secara semulajadi yang jika ditetapkan harga barang akan menzalimi para peniaga, maka hadis ini dipakai dalam suasana yang seperti itu. Ertinya haram menetapkan harga barang.  SUMBER  


Ciplak bukan persoalannye, Bijak itulah jawapannye


Jom layan U.A.I. menerangkan konsep ketentuan Allah dan barang naik.. Inilah pemikiran islam.. pemikiran nabi.. jelas penjagaan harga(Subsidi) diutamakan nabi.. dalam bab mua'malat kita akan jumpe rasullulah melarang menaikkan harga barang yang menyusahkan orang ramai.. InfoLanjut


p/s : semua ini ketentuan Allah baik atau buruk, tapi ade hamba Allah yang memilih jalan itu.. yang berusaha kearah kebaikan tetap dengan perjuangan..

sekian,
Share this post
  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Share to Google+
  • Share to Stumble Upon
  • Share to Evernote
  • Share to Blogger
  • Share to Email
  • Share to Yahoo Messenger
  • More...

0 comments

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2011 Info Tegar ∙ Designed by World Wide Fans