Halaman


InfoTegar Fans

Tunggu 5 Saat...! atau..Tutup

Khamis, 19 Disember 2013

10 Negara Sadis Penjarakan Wartawan



Sumber Jurnalis

Penjarakan wartawan menjadi satu perkara biase di dunia ni.. yang benar ditindas.. betullah kata cikgu, nak sampaikan  kebenaran memang sukar.. dan kebenaran tu memedihkan.. berikut adalah statistik wartawan dipenjarakan diseluruh dunia.. mengikut fakta, "seramai 211 orang wartawan berjaya dipenjarakan pada rabu lepas ,2013.. Committee to Protect Journalists" Tahun lepas, CPJ mencatatkan rekod tertinggi sebanyak 232 wartawan dipenjarakan.. sadis.. tapi itu hakikat..

Berikut adalah 10 negara yang suka penjarakan wartawan..

1.Turkey: 40
Walaupun bilangan wartawan di penjara Turki merosot kepada 40 daripada 49 pada tahun 2012 , Turki masih lagi mendahului senarai untuk dua tahun berturut-turut.. Antaranye, puluhan Wartawan Kurdish dan Tahanan Anti-Kerajaan.. Bantahan Gezi Park pada Mei ialah titik mula perubahan pada Turkey..


2.Iran: 35
Bilangan wartawan yang dipenjarakan di Iran menurun dari 45 orang pada tahun 2012 dan 35 orang pada pada tahun 2013..Khususnya , kerajaan membebaskan beberapa wartawan berprofil tinggi dan aktive politik di lea-up untuk perjanjian nuklear sementara(Interim Nuclear Deal).Walau bagaimanapun, tangkapan baru berterusan hingga kini .Dalam gambar di atas, Activity dari Wartawan Tanpa Sempadan  demonstrasi di hadapan syarikat penerbangan Iran Air di Paris untuk mengutuk penahanan wartawan.

3.China: 32
China terus mengekalkan kawalan media yang sangat ketat melalui penindasan dan penjara..Wartawan Chen Yongzhou , digambarkan di sini ia digari , ditangkap atas tuduhan fitnah pada Oktober.. Beliau kemudiannya mengaku di televisyen kerana telah memfailkan satu maklumat palsu.. Beliau kekal dalam tahanan , walaupun ia masih tidak jelas di mana..

Tahun 2013 ni negara Turkey,Iran dan China menduduki tempat tiga teratas..

4.Eritrea: 22
Presiden Eritrea Isaias Afewerki (L ) adalah salah seorang raja-raja yang paling kejam di dunia.. Pada tahun 2013 , Eritrea telah penjarakan wartawan di negara Afrika , walaupun bilangannye sedikit menurun daripada  tahun 2012 sebanyak 28  orang.. Setakat ni tiada seorang pun yang ditahan sebelum didakwa secara terbuka, atau dibicarakan di mahkamah...

5.Vietnam: 18
Pada tahun 2013 , Vietnam pergiatkan tindakan keras ke atas penulis blog, yang berkhidmat sebagai alternatif kepada akhbar - sebahagian besarnya dikawal oleh kerajaan negara.. Bilangan wartawan dipenjara telah meningkat daripada 14 ke 18 tahun 2013..

6.Syria: 12
Terdapat 12 wartawan dipenjarakan oleh Presiden Syria Bashar al -Assad.Tetapi ada berpuluh-puluh lagi telah diculik oleh kumpulan pembangkang bersenjata secara senyap.. mengikut CPJ , kira-kira 30 wartawan telah hilang di Syria sejak akhir-akhir 2013.. Syria mengekalkan status sebagai salah satu daripada tempat yang paling berbahaya di dunia.. Pray For Syria..

7.Azerbaijan: 8
Presiden autoritarian Azerbaijan Ilham Aliyev mengekalkan kawalan ketat ke atas media.
Setakat tahun ini, Human Rights Watch telah mendokumenkan sekurang-kurangnya 7 kes di mana wartawan telah ditahan atau dihantar ke penjara atas tuduhan palsu, dilaporkan sebagai membalas dendam pada wartawanan Anti-Kerajaan.. Walaupun wartawan dikenakan tekanan dan ancaman penjara, beberapa wartawan Azerbaijani masih perjuangkan kebenaran..
Dalam foto ini wartawan Azerbaijan, Eynulla Fatullayev bercakap selepas menerima Kebebasan Akhbar Antarabangsa(International Press Freedom award) yang dianugerahkan oleh Jawatankuasa Melindungi Wartawan pada tahun 2011 (CPJ)..

8.Ethiopia: 7
Di Ethiopia, Bilangan wartawan dipenjara pada tahun 2013 meningkat kepada 7.. di mana media yang extream dan kebebasan politik dikawal dengan ketat.. Selama ini, banyak wartawan telah dibuang daerah..Walaupun kerajaan Eritrea dan Ethiopia sering bercanggah , mereka berkongsi status sebagai bahagian atas dua penjara kapada wartawan di Afrika(top two jailers of journalists in Africa)..

9.Egypt: 5
Bilangan wartawan yang ditahan di Mesir juga makin meningkat tahun ini, dari tiada seorang pun dipenjara pada 2012 kepada lima sehingga Disember!.. Berikutan penyingkiran Presiden Mohamed Morsi pada bulan Julai, kerajaan tentera yang dikatakan disokong menahan berpuluh-puluh wartawan Mesir dan antarabangsa dalam tindakan yang sangat keras dan ganas.. memang kejam.. Gambar di atas ni adalah berpuluh-puluh photojournalists Mesir mengambil bahagian dalam demonstrasi untuk mengutuk keganasan dan ketidakadilan terhadap mereka..

10.Uzbekistan: 4
Keadaan wartawan di Uzbekistan adalah sangat menindas dan tiada media yang bebas.. termasuk blogger.. Diperintah oleh diktator yang sama iaitu Islam Karimov , kerana keruntuhan Soviet.. Uzbekistan kini telahpun penjarakan empat wartawan.. 



Share this post
  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Share to Google+
  • Share to Stumble Upon
  • Share to Evernote
  • Share to Blogger
  • Share to Email
  • Share to Yahoo Messenger
  • More...

2 comments

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2011 Info Tegar ∙ Designed by World Wide Fans