Halaman


InfoTegar Fans

Tunggu 5 Saat...! atau..Tutup

Khamis, 2 Januari 2014

Adik Masuk Sekolah



salam sejahtera,

GoogleImage


Bila tiba musim persekolahan.. anak-anak ,adik , dan saudara siap siaga dengan peralatan sekolah.. tetapi adakah persiapan dalaman kanak-kanak ni turut sedia.? ade yang mula datang sekolah dalam keadaan tenang, ade yang gelabah.. ade jugak yang menangis ketakutan..  macam-macam karenah!.

Untuk anak-anak yang masuk persekolahan dengan tenang.. InfoTegar nak ucapkan tahniah kepada adik, dan ibu bapa.. kerana anda berjaya menanam unsur positif didalam jiwa.. bagi yang tidak berjaya.. meh, InfoTegar nak bagi sikit tip dan kesedaran kepada anda.. sudikah.?


tip-tip untuk menenangkan kanak-kanak:

1. Ibu dan Bapa perlu tenang dalam segala hal.. jangan kalot..

2. Mendalami hati kanak-kanak, sepertimana kita yang dulu.. inginkan difahami..

3. Kuatkan hati dan berazam untuk kanak-kanak..

4. Bersabar dengan ikhlas pada anak..

Amaran! : Penerangan ini untuk ibubapa yang ingin berubah kepada yang lebih baik.. dan kepada yang bodoh sombong sila skip penerangan dan baca kesimpulan.. itupun kalau sudi.. jika tidak sila pergi.. bahasa kasarnye berambus'
GoogleImage

Ketenangan ibu bapa mempengaruhi anak-anak.. semua manusia akan menggelabah dan kalot pada ketika mereka mengalami suatu perkara baru.. ok saye bagi contoh lain, tengok pada anak yang baru lahir.. adakah mereka keluar keluar terus tergelak..*kah kah' atau ade yang tersengeh..*ngee' tenang..? takda pon kan.. jadi, itu memang fitrah manusia.. ibu bapa perlu belajar tenang sebelum menenangkan anak-anak..

GoogleImage


Sesetengah ibu bapa takut dan rasa bersalah jika mereka mendalami hati kanak-kanak.. anak-anak ni ujian dari Allah.. banyak kelebihannye pada kita (orang dewasa).. selain dari belajar untuk bersabar, Allah akan tingkatkan lagi darjat kepada ibu bapa yang berjaya mendidik anak dengan tenang dan ikhlas.. anak-anak ni takde pilihan lain macam kita.. anak anak yang nak suatu benda kene nangis.. dulu kita pun same.. sekarang peha dan tangan dah besar.. boleh capai impian sendiri.. jangan capai rotan sebat si anak tu pulak.. yang dimaksudkan sebat ikut hati.. sebat yang normal tidak menyakitkan fizikal anak tapi menyentuh dalaman anak itu.. lalu berubah..

GoogleImage


Kekuatan dan azam pada ibu bapa selalunye mampu diwarisi.. jadi kalau ibu bapa itu azamnye lemah dan tiada tindakan.. dan dalam masa yang sama si ibu dan bapa inginkan anak kuatkan hati dan azam.. macam mana si anak yang baru mula hidup tu nak ikut jejak anda.. fikir-fikirkan lah..

GoogleImage
Kesabaran ibu dan bapa pada anak-anak.. memberi impak yang sangat besar pada anak-anak.. ibu bapa adalah contoh terdekat anak-anak.. tiada mereka susahlah hidup anak-anak.. sebab tu nabi suka usap kepala kanak kanak.. orang tua contoh terbaik pada anak, sama ada contoh itu baik atau tidak itu bergantung pada hati ibu dan bapa..

Konklusi atau kesimpulan, ibu dan bapa eset anak-anak untuk berubah.. anak-anak eset ibu bapa di dunia dan di alam satu lagi.. berubah lah sedikit walaupun dengan perbuatan.. sikit-sikit lama kelamaan jadi bukit.. jangan simpan kejahilan itu dalam hati ianye seperti anai-anai yang lama kelamaan  hancur binasalah dirimu..

peace, mohon maaf jika terasa.. sekian..


Share this post
  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Share to Google+
  • Share to Stumble Upon
  • Share to Evernote
  • Share to Blogger
  • Share to Email
  • Share to Yahoo Messenger
  • More...

0 comments

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2011 Info Tegar ∙ Designed by World Wide Fans